De visie van Groen+Vooruit
Met een gerust hart je negenjarige zoon of dochter zonder begeleiding naar school laten fietsen. Dat is de realiteit waarnaar we streven. Want een publieke ruimte die veilig is voor kinderen, is ook geschikt voor alle andere leeftijden.
Onze drie prioriteiten
- De ruime schoolomgevingen nog veiliger maken aan de hand van schoolstraten, fietsstraten, vervoersplannen voor de scholen, enz. Ter hoogte van het Heilig Hart College wordt in overleg met Wezembeek-Oppem een veilige schoolomgeving gemaakt. Idealiter met veilige fietspaden. Wij willen een verbod voor aannemers om te leveren tijdens het begin en het einde van de schooldag. Net zoals de verkeerslichten aan GBS Moorsel, moeten schoolgaande kinderen ook in Vossem en Duisburg veilig kunnen oversteken door middel van verkeerslichten. Indien technisch haalbaar zouden die lichten zelfs op rood kunnen springen wanneer er te snel gereden wordt. Voor GBS Vossem kan Plintveld als een schoolstraat worden ingericht en zal de verlenging van het Voerpad een extra veilige weg naar school toevoegen.
- We leggen fietspaden aan waar ze ontbreken, zoals:
- Het ontbrekende deel op de N3/Leuvensesteenweg tussen Moorsel/Vossem en Leefdaal. Deze gewestweg is in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer. Samen met hen zijn de plannen afgewerkt. In de loop van de legislatuur 2025-2030 moeten de werken starten.
- Het fietspad tussen Moorsel en Sterrebeek zoals ontworpen wordt snel uitgevoerd.
- Op de Heidestraat wordt veel gefietst. Bovendien moet deze weg dringend worden heraangelegd door de versleten nutsleidingen. Een kans om ook hier fietspaden te voorzien, desnoods mits het eenrichting maken van de Heidestraat.
- Bij de heraanleg van de Stationsstraat (grote rioleringswerken) wordt een fietspad voorzien aan beide kanten van de weg.
- De Waalsebaan tussen de doorsteek in het verlengde van de Museumlaan en de Sterrebeeklaan wordt verbreed zodat het als volwaardig dubbelrichting fietspad kan dienen.
- We pakken gevaarlijke kruispunten voor zwakke weggebruikers aan:
- Het kruispunt van de Tervurenlaan met de Oppemstraat krijgt “vierkant groen”. Op de kleine Tervurenlaan wordt een verkeerslicht geplaatst zodat auto’s niet op het zebrapad en fietspad moeten gaan staan om te kijken of ze door kunnen/mogen. De inrichting wordt zodanig dat fietsers en voetgangers duidelijk voorrang hebben.
- Voetgangers durven al eens de Tervurenlaan over te steken ter hoogte van de tramhalte aan de Albertlaan waar geen zebrapad of lichten zijn. Door een nieuwe aansluiting te maken voor de Ravensteinwijk (zie hoofdstuk over verantwoord bouwen) wordt dit risico verholpen.
- Behalve het deel van de Brusselsesteenweg tussen de Boulengerlaan en de Tervurenlaan, zou je de Brusselsesteenweg eenrichting kunnen maken. De gewonnen ruimte kan dienen voor fietspaden en extra parkeerplaatsen.
- De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers op de hoek van de Markt (aan de Keizerskroon) wordt veiliger door het heraanleggen van het marktplein (zie verder).
- Om het fietsen vanuit het Park naar de fietspaden op de Tervurenlaan veilig te laten verlopen, maken we de oversteken van het park naar de Koninklijke Moestuin veilig met voorrang voor fietsers. Deze werken zijn voorzien in het kader van de aanleg van de fietssnelweg F29 in de loop van 2025.
Concrete maatregelen
-
Aanpakken van sluipverkeer[1]. Sluipverkeer is een complexe uitdaging. Hieronder stellen we een aantal concrete maatregelen voor. Deze zijn voor ons niet te nemen of te laten, maar geven weer aan welke pistes we denken. Dit soort ingrijpende maatregelen nemen we enkel mits overleg met de buurtbewoners.
- Vandaag krijgen alle centra van Tervuren veel auto’s te slikken. Door te werken met lussen kun je het doorgaand verkeer weren uit de centra. Voor Tervuren centrum voeren we een circulatieplan Handelaars blijven in dit plan met de auto bereikbaar. Ook in de andere woonwijken wordt onderzocht hoe het doorgaand verkeer kan worden vermeden: door snelheidsverlagende maatregelen, en soms straten eenrichting te maken. Uiteraard kan dit enkel mits overleg met de bewoners.
- De proefopstellingen in Moorsel hebben uitgewezen dat enkel een systeem met ANPR-camera’s sluipverkeer kan tegenhouden. Een alternatief of te combineren, zou zijn om in de Vogeltjeswijk te werken met een circulatieplan. Door middel van eenrichtingsstraten en knips wordt het fysiek onmogelijk om doorheen de wijk te rijden. De gewonnen ruimte gebruiken we voor het vergroenen van de wijk en om water op te vangen. Op die manier lossen we het probleem van sluipverkeer en overstromingsgevaar op in één beweging.
- In Vossem voeren we de Dorpenroute uit. Er is in de Dorpsstraat onvoldoende ruimte voor aparte fietspaden en gemengde voet- en fietspaden zorgen voor conflicten tussen voetgangers en steeds snellere fietsers. De fietser krijgt plaats op de baan door middel van fietssuggestiestroken. Door de snelheid te beperken tot 30 km/u vertragen we het verkeer en wordt het voor sluipverkeer minder interessant om doorheen Vossem centrum te rijden.
- In Duisburg leiden we het verkeer dat vanuit Overijse komt via de Overijsesteenweg en de Schonenboomstraat. Zo worden woonstraten als de Ijzerstraat, Molenweg, Terschuerenstraat gevrijwaard van doorgaand verkeer. Het verkeer dat via de Veeweide komt vertragen we door de lichten aan de Rootstraat (in het kader van De Lijn) en door de snelheid in een deel van de Veeweidestraat te verlagen tot 30 km/u (incl. handhaving).
- We breiden de zone 30[2] stelselmatig uit naar alle woonstraten. We voeren dit wijk per wijk in bij concrete gelegenheden zoals de heraanleg van de weg voor rioleringswerken of omwille van veiligheidsredenen (schoolomgeving, ...).
- We voeren de voetpadenstrategie verder uit. De komende jaren worden voetpaden aangelegd of heraangelegd waar dit het meest dringend is. Op plaatsen waar geen voetpaden nodig zijn, zoals in typische woonstraten, worden de voetpaden onthard. De rijbaan wordt dan een gedeelde infrastructuur voor alle weggebruikers, waar kinderen welkom zijn om te spelen op straat. Om de veiligheid te garanderen voeren we zone 30 of een woonerf en het bijhorende snelheidsregime van 20 km/u in.
- Van de politie eisen we een betere handhaving van foutparkeerders en wagens die te snel rijden. Dat betekent dat er meer geflitst moet worden, ook in zone 30.
- Sommige straten worden zoveel gebruikt door fietsers dat het logisch is om hen voorrang te geven. Van de Broekstraat maken we een fietsstraat. Van het historische centrum van Tervuren maken we fietszone (= fietsstraten). Ook andere locaties worden onderzocht.
- We maken de Markt gedeeltelijk parkeerplaatsenvrij. Daarmee bedoelen we dat de doorsteek langs The Lodge en de Mont Blanc onderdeel wordt van het plein. De bijhorende parkeerplaatsen verdwijnen (ondergronds is er voldoende ruimte). Auto’s kunnen via de Vlonderse Hoek omrijden. Met deze ingreep maken we meer ruimte voor voetgangers, spelende kinderen, horeca, evenementen en zelfs groen op de markt. Tegelijk met deze ingreep zoeken we een oplossing voor een veilige oversteek voor fietsers over de Markt richting Brusselsesteenweg.
- Veel straten die geen andere functie hebben dan de bewoners van die straat toelaten om met de wagen hun straat te bereiken of te verlaten zijn ingericht alsof het steenwegen zijn. Door op termijn deze straten te versmallen of ze in te richten als woonerven, zal er trager gereden worden en komt er ruimte vrij voor wateropvang en groen. We willen starten met de Vogeltjeswijk in Moorsel omwille van de bestaande waterproblematiek onderaan de wijk. Door de wijk met brede lanen om te vormen naar smalle eenrichtingsstraten met veel ruimte voor groen en water, zal de snelheid van de wagens afnemen en kan er water worden opgevangen.
- We breiden het aantal autodeelwagens systematisch uit om de parkeerdruk te verminderen. Op termijn zorgen we voor meer types deelwagens: kleine, grote, bestelwagens, ...
- In het centrum van Tervuren zijn er veel kleine rijwoningen waardoor de bewoners vaak verplicht zijn om met hun fietsen door hun huis te gaan. Het plaatsen van veilige fietskluizen in het historisch centrum van Tervuren kan dit verhelpen en de bewoners aanzetten om sneller gebruik te maken van hun fiets.
- Wij eisen een stedenbouwkundige verordening waarin opgelegd wordt dat bij grote bouwprojecten naast een autostaanplaats op eigen terrein ook fietsparkeerplaatsen voorzien worden. Bij grotere projecten komt er ook een norm voor deelwagens.
- Permanent onderhoud (steentjes, sneeuw- en bladvrij maken) van voetpaden door de bewoner en van fietspaden door de gemeente is een prioriteit voor ons. Losliggende tegels of putten in de voet- en fietspaden worden snel hersteld door de gemeente.
- We zorgen voor een voetpad naast het fietspad op de Tervurenlaan tussen de Broekstraat en de Brusselsesteenweg, kant dorp. Dit vereist toestemming van AWV en Agentschap Onroerend Erfgoed.
- Fietsabonnementen (voor gesloten stallingen) gelden voor alle stallingen (dus ook Moestuin, Oppemstraat en Markt).
- We willen fietsdelen mogelijk maken aan de terminus van tram 44 en aan het Warandeplein.
- Trage wegen zijn paden of wegen die bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer. Wandelaars, fietsers en ruiters zijn de belangrijkste gebruikers. Tervuren ligt bezaaid met trage wegen. Samen vormen al die veldwegen, kerkwegels, jaagpaden, vroegere treinbeddingen, holle wegen, bospaden en doorsteekjes een dicht netwerk waar zachte weggebruikers graag fietsen en wandelen. In Tervuren zijn ze nog niet allemaal geïnventariseerd en benoemd. Tijd om er verder werk van te maken en om ze kenbaar te maken.
- Het Vierarmenkruispunt zal worden heraangelegd door De Werkvennootschap (Vlaamse instantie). Vandaag is het Vierarmenkruispunt een uitgestrekt kruispunt omdat de twee richtingen van de Tervurenlaan niet vlak naast elkaar liggen. Daardoor is het geen efficiënt kruispunt dat zorgt voor files (in alle richtingen). De Werkvennootschap heeft aangetoond dat een simpeler kruispunt een betere doorstroming mogelijk maakt. In dat scenario kan de Tervurenlaan (kant Brussel) beperkt worden tot 2x1 rijstrook. De rijstroken aan de zuidkant hoeven dan niet meer te dienen voor auto’s maar kunnen gedeeltelijk dienen als fietspad en gedeeltelijk onthard worden. Wij steunen deze analyse en visie.
- Het parkeren in het centrum van Tervuren staat al jaren onder druk. Bij elke heraanleg van de weg verdwijnen er parkeerplaatsen. Omdat de ruimte bovengronds zo schaars is en er naast parkeerplaatsen ook vraag is voor groen, ruimte voor water, voor fietsenstallingen, enz. pleiten we voor extra ondergrondse parkeercapaciteit (bij grote projecten), zeker aan de westkant van het centrum.
- In Tervuren en net buiten de gemeentegrens is De Werkvennootschap bezig met het afwerken van de fietssnelweg F29 doorheen Tervuren, het fietspad Wezembeek-Oppem Brussel (FWOB) en het ringfietspad (langs de R0). Daarnaast pleiten we bij de hogere overheden voor het onderzoeken en uitvoeren van het ringfietspad vanuit Hoeilaart, over Overijse tot Tervuren.
- We pleiten voor een proactieve communicatie over wegenwerken zodat voetgangers, fietsers en automobilisten op tijd op de hoogte zijn.
- In elke deelgemeente komt er op een zichtbare locatie een fietsherstelzuil.
- Toegankelijkheid verdient een aparte vermelding. Elke inwoner is wel vroeg of laat (wel eens) minder mobiel. Of je nu een been breekt en tijdelijk met krukken loopt, op oudere leeftijd minder mobiel wordt, omwille van ziekte, of als ouder met een kinderwagen rijdt, toegankelijkheid is voor bijna iedereen relevant. Goed aangelegde voetpaden, aangepaste bushaltes, geen obstakels op het voetpad, ... zijn een aandachtspunt bij elke ingreep op het openbaar domein.
- Als gemeente geven we het goede voorbeeld en voorzien voldoende fietsenstallingen bij evenementen.
- Sensibilisering over het gebruik van alternatieven voor de wagen is belangrijk. Dat kan ook op een ludieke manier waarbij vrijwilligers die een maand lang hun auto niet gebruiken, een vergoeding of een prijs krijgen van de gemeente.
Alle bovenstaande maatregelen vereisen een versterking van de dienst openbaar domein!
[1] Omdat sluipverkeer zo’n complex probleem is, is er onvoldoende ruimte om dit volwaardig uit te schrijven in het programma. Daarom hebben we een bijlage toegevoegd met onze visie en uitgangspunten.
[2] Zie bijlage 2 voor meer details over waarom, hoe en wanneer we de snelheidsregimes willen aanpassen.