Ik neem vaak de bus of tram

Terug naar overzicht

Onze visie

Elke bus- of tramgebruiker is een wagen minder op de baan. Alleen door massaal in te zetten op openbaar vervoer kunnen we in dit land mobiel blijven. Er is namelijk niet overal plaats genoeg voor én de wagen én alternatieven.

Concrete maatregelen

  • Regionet, een visie ontwikkeld in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant, stelt dat er langs de as Leuven-Tervuren hoogwaardig openbaar vervoer moet komen. Men bedoelt daarmee dat er een trambus zou komen die grote aantallen passagiers snel kan vervoeren. Het project bevindt zich nog in een vroeg stadium. Het is cruciaal dat de gemeente dit project alle steun verleent.
  • In de tussentijd kan de busbaan op de N3 doorgetrokken worden minstens tot aan het kruispunt met de Waalsebaan zodat de bussen niet langer in de file staan.
  • Aan de terminus van tram 44 komt er een beveiligde fietsparking. Aan de andere haltes komen ook fietsenstallingen.
  • We blijven de nachtbussen in het weekend ondersteunen. Bijkomend onderzoeken we de mogelijkheid van nachtbussen vanuit Brussel.
  • We eisen betere tramwagons voor tram 44. Je kunt amper zitten op de kleine bankjes die te dicht bij elkaar staan en in de zomer zijn het sauna’s. Reiscomfort voor zij die het openbaar vervoer nemen is een minimum.
  • We voorzien een buurtbus die tijdens bepaalde evenementen of de vrijdagmarkt minder mobiele inwoners ophaalt en terugbrengt.
  • Herstel rechtstreekse verbinding Moorsel-Gasthuisberg met openbaar vervoer: we starten het gesprek met De Lijn hierover opnieuw op. Ook een rechtstreeks verbinding tussen Moorsel en Tervuren wordt onderzocht.
  • Bij wegenwerken of evenementen, hebben we altijd oog voor de omleiding specifiek voor het openbaar vervoer.
  • De volledige renovatie van de parking aan de terminus van tram 44 (met gesloten fietsenstalling), is vertraagd door plannen van de Regie der Gebouwen om deze parking uit te breiden met 200 plaatsen voor het KMMA. We vragen om deze parking te bouwen (grondgebied Wezembeek-Oppem) in de hoogte of in de diepte om het omliggend groen niet aan te tasten. Zodra de permanente parking aan de terminus van tram 44 er ligt, wordt het terrein van de tijdelijke parking opnieuw hersteld in zijn oorspronkelijke staat en nog liever verbeterd met een speeltuintje en meer groen.

Terug naar overzicht

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren