Een parkeerbeleid op maat van en voor de Tervurenaar

Een parkeerbeleid op maat van en voor de Tervurenaar

Naast het opstarten van een gloednieuw mobiliteitsplan werkte onze Groen+ schepen voor mobiliteit Mark Van Roy de voorbije maanden hard aan het parkeerbeleid in Tervuren. Een ontwikkeling zoals de verbouwingen aan het Museum voor Midden-Afrika (KMMA) en de beperkte openbare ruimte die onze kern kenmerkt, maar zeker ook de nakende opening van een ondergrondse parking aan de Moestuin, nopen het uitwerken van een visie. Een parkeerstudie voor het centrum en de omgeving van het park van Tervuren resulteerde in een plan dat getuigt van een doordachte visie. Schepen Mark Van Roy: "

Samengevat streeft het beleid naar het afleiden van langparkeerders naar randparkings of de betalende ondergrondse parkeergarage in het centrum. In de winkelstraten en rond de markt voeren we betalend parkeren in. Daarmee scheppen we meer mogelijkheden voor een winkelbezoek. Bewoners van het centrum kunnen een kaart aanvragen die hen vrijstelt de schijf te zetten in een blauwe zone die het gehele centrum zal omvatten. Daardoor moeten inwoners van de oude kern van onze gemeente meer parkeermogelijkheden krijgen in hun buurt". Ook de fietsers vergeet het bestuur niet. "Voor hen komen er, naast de uitbreiding van bovengrondse stallingen waarvan sommige met elektrische oplaadpunten, beveiligde ruimtes en dit zowel in de ondergrondse parkeergarage aan de markt als naast belangrijke haltes voor openbaar vervoers" aldus nog Mark Van Roy. Belangrijk om weten is dat het gemeentebestuur er zich toe verbindt om dit plan op termijn te evalueren.

Ook de omgeving van de Warande en het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika vergeten we niet. Het plan voor deze toeristische aantrekkingspool voorziet op termijn de aanleg van een nieuwe parking in de buurt van het Koloniënpaleis. Die zowel museum- als parkbezoekers zal opvangen.

En tot slot doet het gemeentebestuur er alles aan om werk te maken van de grondige sanering van de parkeersite naast de terminus van tram 44.Schepen Van Roy: "Er zijn gesprekken aan de gang zowel met Wezembeek-Oppem als met het Vlaams Gewest om deze door veel pendelaars gebruikte parking een grondige facelift te geven met een gesloten fietsstalling en een heraanleg van de ruimte bestemd voor wagens. Ik heb goede hoop dat we er deze legislatuur in zullen slagen om, na de heraanleg van de Leuvensesteenweg, ook een oplossing uit te werken voor deze parking die nu meer weg heeft van een maanlandschap. Pendelaars moeten hun fiets er veilig kunnen achterlaten. Ook automobilisten kunnen we met een goed uitgeruste parking aanmoedigen meer gebruik te maken van het openbaar vervoer."