01 feb 2012

Gespreksavond openbaar vervoer in en om Tervuren

Op 17 januari organiseerde Groen+ een gespreksavond over het openbaar vervoer in en om Tervuren. Twee hoge verantwoordelijken van De Lijn en de MIVB waren bereid om hun visie hierover te geven. Een expert van TreinTramBus plaatste kritische kanttekeningen bij de presentaties van de beleidsmakers. De gesprekken werden in goede banen geleid door , gemeenteraadslid en ex-schepen voor mobiliteit in Tervuren. Met boeiende presentaties en een levendige discussie was dit een geslaagde avond. Uit de vele vragen van het publiek  bleek de grote belangstelling voor het thema, maar tegelijk ook dat er nog veel werk aan de winkel is.  Mark Van Roy

 

Philippe Jacobs, verantwoordelijk voor marketing en communicatie voor De Lijn in Vlaams Brabant, toonde aan hoe het gebruik van de bussen in en om Tervuren steeds toeneemt. De Druivenlijn, die nu bijna 8 jaar bestaat is een succes (met meer dan 900.000 reizigers per jaar) zoals ook de snelbus naar Leuven. In de toekomst wil De Lijn een sneltramnetwerk uitbouwen. Voor Tervuren zullen er dan snelle verbindingen komen met Zaventem en Leuven. Het gaat echter om een lange termijnproject, waarvan we pas rond 2020 de eerste realisaties zullen zien. In het weekend is er een gratis nachtbus vanuit Leuven die de uitgaande jongeren op een veilige manier thuis brengt.

 

Adelheid Byttebier, Voorzitter van de Raad van Bestuur van de MIVB, onderlijnde de positieve milieu effecten van het openbaar vervoer en het belang van de MIVB als één van de grootste werkgevers in de regio. De populaire verbinding van Brussel Montgomery met Tervuren via tram 44 blijft uniek omdat het de enige MIVB lijn is naar het Vlaams Gewest.  De MIVB doet inspanningen om de trams vlotter te laten rijden bijvoorbeeld via signalen zodat verkeerslichten op groen springen.

 

De presentatie van Kees Smilde, expert van  de lobbyvereniging TreinTramBus en eindredacteur van het tijdschrift Mondig Mobiel, toonde aan dat, hoewel de regio in het algemeen niet slecht bedeeld is, er nog veel kan verbeteren. Bij de zwakke punten horen onder meer: de slechte verbindingen van trams en bussen met de treinstations; slechte aansluitingen tussen tram - metro en bus - metro; beperkte parkeergelegenheid bij eindpunten zoals van tram 44; te beperkte frekwenties vooral 's avonds; en onvoldoende samenwerking tussen De Lijn en MIVB. Een idee van TreinTramBus, dat in Tervuren mooi toegepast kan worden is het verbinden van haltes en eindpunten met goede wandelpaden.

 

Adelheid Byttebier en Philippe Jacobs erkenden de zwakke plekken, maar beklemtoonden dat er inspanningen geleverd worden en dat er goede samenwerking is tussen De Lijn en de MIVB, bijvoorbeeld wat betreft het gebruik van de MOBIB kaart voor beide netwerken. Het gebruik van dezelfde kaart is inderdaad handig, maar dit betekent echter nog geen tariefintegratie zoals door TreinTramBus gevraagd, nu heeft men vaak 2 tickets nodig.   

 

Een groot deel van de vragen vanuit het publiek hadden betrekking op de pijnpunten zoals beschreven door Kees Smilde. Verder werden ook specifieke problemen aangehaald zoals het ontbreken van een rechtstreeks aanbod van Duisburg naar Leuven. Meerdere aanwezigen drongen aan op een betere parking aan het eindpunt van tram 44 en ook op het doortrekken van tram 39 vanuit Wezembeek. Dit zou vooral een snelle en comfortabele aansluiting geven met de metro. Het eindpunt van tram 39 is zeer ongunstig gelegen zonder parking en zonder veilige fietsenstalling. Verdere vragen waren er ook over de slechte afstemming van De Lijn bussen met de metro in Kraainem. Er waren ook positieve reacties, met name over de goede verbinding met Leuven vanuit Vossem en omgeving en de behulpzame chauffeurs.

 

Zowel Adelheid Byttebier als Philippe Jacobs beklemtoonden dat suggesties voor verbeteringen steeds welkom zijn en beloofden om een aantal opmerkingen verder te laten bekijken. 

 

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.