Parkeerbeleid met een visie

Parkeerbeleid met een visie

1.Van waar komt het idee om een visie voor het parkeerbeleid uit te werken? Groen+ vindt werken vanuit een visie, ook inzake mobiliteit en parkeerbeleid, heel belangrijk. Verschillende belangen of eerder genomen beslissingen hebben nood aan een doordacht plan. Het gemeentebestuur koos in de vorige legislatuur voor een betalende parking in de moestuin. De openbare ruimte in het centrum is beperkt. De ruimte dient evengoed voor terrasjes als voor spelende kinderen of voor verkeer. Handelaars hebben er belang bij dat er plaats is voor hun zaak. Bewoners vinden het belangrijk dat ze in de buurt ook overdag kunnen parkeren. Bezoekers van onze mooie gemeente willen dan weer lang en onbezorgd parkeren op makkelijk bereikbare parkings.  

2.Voor elke auto wat wils?

In de handelsstraten zetten we in op kort parkeren door de betalende zone uit te breiden. Om te vermijden dat er zoekverkeer komt in de aanpalende straten beperken we daar tussen 9 u en 18 u de parkeertijd voor niet inwoners door een blauwe zone in te stellen. Centrumbewoners kunnen 1 gratis bewonerskaart bekomen om onbeperkt te kunnen parkeren in de blauwe zone. Om zo veel als mogelijk mensen een plaats te bieden, stellen we een kostprijs in voor een 2de kaart en sluiten we extra kaarten uit. Onbeperkt en gratis de wagen stallen kan op een resem randparkings.

 

3. Wat kost dat?

Het prijzenbeleid is bewust laag gehouden. Tervuren is Leuven niet, laat staan Brussel. Vandaar dat je voor 4 € een ganse dag ondergronds kan parkeren. Voor 50 € sta je onbeperkt en bewaakt een maand ondergronds. Voor een jaar betaal je 500 €. In de handelszone, betaalbaar tussen 9 en 18 u,  kozen we bewust voor een 1ste ¼ uur gratis, daarna betaal je 0,50 € per 30' voor het 1ste uur, het 2de uur kost 1 € per 30'. De bewoners van de handelsstraten geven we bijkomende ruimte door hen toe te laten met hun bewonerskaart vanaf 17 uur gratis te staan.

 

4. Wat met mindervalide en zorgverstrekkers?

Mindervalide met een kaart vinden bovengronds voorbehouden plaatsen. Zij kunnen ook overal in de betalende en blauwe zone onbeperkt en gratis parkeren. Zij hoeven geen keuze te maken voor de gratis randparking. In de ondergrondse betalende parkeergarage vinden ze voorbehouden plaatsen en een lift.

Dokters en verplegenden doen beroep op een kaart (kostprijs: 50 €) die hen toelaat in alle zones hun patiënten te bezoeken.

 

5. Heeft het bestuur alleen aan de wagens gedacht?

Neen, bovengronds breiden we de fietsstallingen uit. Aan het vrijetijdscentrum De Warandepoort en de Zevenster komen er overdekte rekken. Fietsers met elektrische versterking vinden daar oplaadtoestellen. Ondergronds kunnen abonnees, voor een bescheiden jaarbedrag van € 25,  hun fiets in een afgesloten en beveiligde box stallen. Gebruikers van het openbaar vervoer vinden een ruime en mooie halte, pal in het centrum.

 

6. Heeft het parkeerbedrijf, gelast met de uitvoering van het parkeerbeleid, alle teugels in handen?

De gemeente betaalt een vast bedrag voor de diensten van Indigo. Dit bedrag is onafhankelijk van de retributies. De opvolging van klachten bekijken we in een gemengde commissie waarin 3 vertegenwoordigers van de gemeente zetelen. Het overlegorgaan ziet er op toe dat willekeur uitgesloten is en klachten op een onafhankelijke wijze behandeld worden.

 

7. Kan je in de Warande overal onbeperkt en gratis parkeren?

We opteren voor nog meer autovrije zones in het park. Daarom maken we de Keizerinnedreef autovrij. Aan het Bootjeshuis creëren we bijkomende plaatsen voor mindervaliden.  De parking aan het Kolonienpaleis houden we voorlopig en in afwachting van een globale visie voor de omgeving van het Museum voor Midden Africa, gratis. In de Kastanjedreef en achter Panquin moeten bezoekers, die niet opteren voor een ritje met het openbaar vervoer naar Tervuren,  betalen. 4 € voor een ganse dag van 8-18 uur en op zon en feestdagen of s'nachts betalen zij 2 €. Tervurenaars met een bewonerskaart vinden er gratis bijkomende plaatsen.

 

8. Is alles nu gezegd of kunnen we bijsturen?

Neen, we zullen dit beleid regelmatig evalueren en waar nodig, bijsturen. Ook jij kunt opmerkingen hebben. Bezorg ze aan [email protected]